Manglaava kierteitys

Mitä on manglaava kierteitys?

Manglaava kierteitys on menetelmä, jossa kierretappi muovaa kierreprofiilin työkappaleen materiaalista poistamatta siitä materiaalia. Tämä eroaa perinteisestä lastuavasta kierteityksestä, jossa materiaalia poistetaan kierteen muodostamiseksi työkappaleeseen. Manglaavilla kierretapeilla tuotetuista kierteistä tulee yleensä vahvempia ja niillä on sileämpi pinta, mikä tekee niistä erityisen hyödyllisiä moniin konepajojen ja koneistamoiden käyttötarkoituksiin.

Manglaavien kierretappien edut

Manglaavilla kierretapeilla on useita etuja verrattuna perinteisiin lastuaviin kierretappeihin:

  • Nopeus: Manglaavat kierretapit toimivat usein nopeammin kuin lastuavat tapit.
  • Syvät reiät: Mahdollisuus kierteittää syviä reikiä (maks. 3.5 x D) ilman lastunpoisto-ongelmia.
  • Pitkä käyttöikä: Tappi kestää usein pidempään, mikä parantaa taloudellisuutta ja vähentää työkalujen vaihtoa.
  • Monikäyttöisyys: Sama työkalu soveltuu useille eri materiaaleille ja sekä läpi- että pohjareikiin.
  • Vähäinen katkeamisriski: Vankka rakenne vähentää tapin katkeamisen riskiä.
  • Kierteiden laatu: Tuotetut kierteet ovat varmasti oikeissa toleransseissa ja niillä on sileämpi pinta.
  • Lastuista vapaa kierrereikä: Ei lastuja, mikä vähentää puhdistus- ja huoltokustannuksia.
  • Vahvemmat kierteet: Tuotetut kierteet voivat olla jopa 100 % vahvempia, koska kierteen ympärillä oleva materiaali puristetaan tiiviimmin.

Manglaavan kierteityksen tehokkuuden edellytykset

Vaikka manglaava kierteitys tarjoaa monia etuja, sen tehokkaaseen käyttöön liittyy tiettyjä vaatimuksia:

  • Muovattavat materiaalit: Menetelmä ei sovellu kaikille materiaaleille; huomioon on otettava materiaalin muovattavuus.
  • Maksimimurtolujuus: Suositeltu maksimimurtolujuus on 1200 N/mm².
  • Tarkka reiän halkaisija: Reiän halkaisijan on oltava tarkka, jotta kierteitys onnistuu.
  • Tehokas voitelu: Voitelun on oltava tehokasta, jotta työkalu ja työkappale eivät ylikuormitu.

Manglaavan kierteityksen perusteet

Manglaavassa kierteityksessä kierretappi muovaa materiaalin työkappaleen ympärille muodostaen kierteen. Koska materiaalia ei poisteta, vaan se muovataan, syntyy vahvempi ja kestävämpi kierre. Tätä menetelmää käytetään usein materiaaleissa, jotka ovat riittävän pehmeitä muovattaviksi, kuten teräs, alumiini, kupari, messinki ja tietyt ruostumattomat teräkset.

Manglaavat vs. lastuavat kierretapit

Manglaavat kierretapit:

  • Ei lastuja: Materiaalia ei poisteta, joten ei synny lastuja.
  • Muovaa materiaalia: Kierteen muodostaminen tapahtuu muovaamalla materiaalia, mikä tekee kierteen vahvemmaksi.
  • Vähemmän riskejä: Vähentää tapin katkeamisriskiä ja tarjoaa pidemmän käyttöiän.
  • Nopeampi prosessi: Mahdollistaa korkeammat työstönopeudet ja paremmat tuotantomäärät.

Lastuavat kierretapit:

  • Materiaalia poistetaan: Materiaalia poistetaan kierteen muodostamiseksi, mikä synnyttää lastuja.
  • Soveltuvuus: Soveltuu paremmin koville ja hankalasti muovattaville materiaaleille.
  • Heikompi kierre: Kierteen vahvuus voi olla heikompi verrattuna manglaaviin kierteisiin.
  • Lastujen poisto: Lastut on poistettava, mikä voi olla ongelmallista syvissä tai pohjarei'issä.

Yhteenveto

Manglaava kierteitys on tehokas ja monipuolinen menetelmä, joka tarjoaa merkittäviä etuja perinteiseen lastuavaan kierteitykseen verrattuna. Se mahdollistaa vahvempien ja sileämpien kierteiden tuottamisen ilman lastunpoisto-ongelmia, parantaa työkalun käyttöikää ja toimii nopeammin. Konepajoissa ja koneistamoissa manglaavat kierretapit voivat parantaa tuottavuutta ja laatua, erityisesti pehmeiden ja muovattavien materiaalien kanssa. Kuitenkin oikeanlaisen voitelun ja tarkkojen esireikien tarpeellisuus tulee huomioida optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi.